Johan Theofron Munktell, en av 1800-talets stora industrimän.
Vår klubb heter EskilstunaKlosterMunktell Rotaryklubb.
Eskilstuna och Kloster är välkända begrepp. Det är namnet Munktell också men vem döljer sig bakom namnet?

Johan Theofron Munktell, industriman, entrepenör, socialt engagerad. Hans livsgärning hade stor spännvidd. Född 20/3 1805 i Kärrbo församling i Västmanland där fadern var präst.
Johan visade sig tidigt ha tekniska anlag. 18 år gammal flyttade han till Stockholm och gick där i lära hos bergsrådet Gustaf Broling.
För att försörja sig under studietiden tillverkade och sålde han räknestickor och stålpennor. Vidare var han engagerad av Myntverket och tillverkade
också Sveriges första tryckpress åt Aftonbladet.
1832 fick Munktell av Eskilstuna fristad uppdraget att starta en mekanisk verkstad. Maskinarbetarna fick han själv lära upp. Han började undervisa
"begåfvade ynglingar i linearritning och geometri." Detta blev starten på den tekniska utbildningen i Eskilstuna.
1835 åkte han på studieresa till England. Där väcktes hans intresse för lokomotivtillverkning.
Väl hemma från England fick han i uppdrag att modernisera hela maskinparken vid Gevärsfaktoriet. Lokomotivintresse släppte han dock inte och i
mitten av 1850-talet startades tillverkningen av lokomotiv, ångmaskiner och lokomobiler.
Det var inga lätta produkter som framställdes och transporterna blev ett problem. För att lösa detta lät Munktell restaurera kanalen från Torshälla till
Eskilstuna samt bygga nya slussar.
Munktell var en renlevnadsman. För att minska arbetarnas alkoholmissbruk, både på fritiden och i arbetet, anlades ett bryggeri. Där fick arbetarna öl i stället. Han lyckades med konststycket att via frikostig ölservering minska alkoholmissbruket!
Munktell utvecklade företaget till ett av Sveriges största. 1879 ombildades det till AB och sonen tog över som VD. Munktell blev dock verksam i företaget fram till sin bortgång 1887.
Johan Theofron Munktell var innovatör, tekniker och socialt engagerad, en kombination som ännu i dag är sällsynt bland företagsledare.

Sakuppgifter hämtade från Eskilstuna Stadsmuseum och Munktellmuséet.

Ingvar Andersson